Almere Underground maakt stad nog aantrekkelijker voor gezin en bedrijfsleven

24 oktober 2024 | almerezaken.nl

Eindelijk is het weer een drukte van belang onder de grond, bij de Traverse in het centrum van Almere. Sinds juni van dit jaar is het Family Entertainment Center Almere Underground geopend en loopt het storm. Het heeft er alle schijn dat dit concept een blijvertje is: socializen met een vleugje competitie, gecombineerd met hoogwaardige horeca én midden in de stad.


Als een ideale afsluiter na een dagje winkelen. De twee eigenaren en bedenkers, Harold Kluit en David van Luijn, kijken op een zaterdagmiddag tevreden naar de rij die voor de check-in staat. Het is een komen en gaan van mensen, van alle leeftijden. Het concept slaat duidelijk aan. Er is een groepje pubers dat een potje aan het poolbiljarten is. Verderop vallen de kegels op de bowling baan terwijl links de hoek om een gezin van 5 ontspannen met een potje jeu de boules bezig is. Het geeft ontegenzeggelijk kleur aan dit deel van het centrum, al is het onder de grond en niet direct zichtbaar. “We hebben veel onderzoek gedaan en alles wijst erop dat deze locatie en dit concept gaat werken. We zijn enorm trots op wat we nu hebben neergezet,” aldus Kluit, opgegroeid en al zijn hele leven actief in de horeca. Zijn zakenpartner Van Luijn weet alles van marketing. Samen zijn ze een aantal jaren met dit project bezig geweest en ze zijn trots op het feit dat de Almeerders de weg al weten te vinden zonder al te veel reclame te hebben gemaakt. Nu - een aantal maanden na de ‘soft opening’ - hebben ze het gevoel dat alles staat als een huis en kan de marketing worden opgevoerd. “Ons doel is dat elk bedrijf hier in de regio en dat elke familie hier een keer moet zijn geweest. En uiteindelijk ook weer een keer terugkomt. Daar halen we onze voldoening uit,” aldus Van Luijn.

Virtual Reality

Bowlen, karaoke, pool biljarts en darten is een aantal van ‘evergreens’ in het concept. Die doen het altijd en overal goed en mogen niet ontbreken, weten ze als geen andere. In het middelpunt van de 4200 vierkante meter aan ruimte staat een prachtig verlichte bar waar alle soorten cocktails worden geserveerd. Maar - we leven in een tijd van technologie en virtual reality – is er ook Zero Latency VR: een hypermoderne VR-ervaring die bezoekers de mogelijkheid biedt om in een virtuele wereld te stappen en samen spannende avonturen te beleven. Zero Latency VR zorgt voor een ongeëvenaarde ervaring die gamers en avonturiers zeker zal aanspreken, denken de ondernemers. Almere Underground is eveneens de enige plek in Nederland waar de Valo Arena permanent is opgesteld. Deze interactieve arena biedt diverse spellen die garant staan voor vermaak voor jong en oud. Een mixed reality game, met een oppervlakte van 64 vierkante meter, maakt gebruik van de nieuwste cameratechnologieën waardoor headsets en controllers overbodig zijn. Spelers kunnen zelf een spel, niveau en modus selecteren en genieten van een unieke speelervaring. Ook ‘glow in the dark minigolf’, F1 simracen en bijlwerpen zijn enkele andere onderdelen binnen het concept.

Naast de activiteiten is er ook veel aandacht besteed aan de horeca. Een hypermoderne en open keuken met de allerlaatste snufjes die een uitgebreide menukaart biedt en voortdurend bijgeschaafd wordt. Je kan zo zien hoe de kok de sashimi oesters of een verse pizza prepareert. “We hebben een hele diverse kaart. We zijn uiteraard geen restaurant met een Michelin ster maar we zorgen er wel voor dat we een bepaald niveau halen, “aldus Kluit. Er kunnen bijna duizend mensen binnen en een groot bedrijf kan zo de gehele ruimte afhuren. Alles is mogelijk en kan op maat worden gemaakt bij Almere Underground en er is eveneens ruime parkeergelegenheid. Voor een teamuitje kan ook een aparte ruimte genaamd ‘Weerwater’ worden afgehuurd met de laatste audiovisuele hulpmiddelen voor een interactieve middag of avond voor de noodzakelijke teambuilding. Maar ook professionele bedrijfspresentaties zijn onderdeel van het concept, met volledige bediening en een eigen bar in de geluidsdichte ruimte die plaats biedt aan 120 mensen.

Binding met de lokale bedrijven in divers Almere

Kluit en Van Luijn voelen de binding met de stad en zijn zelf ook uitermate tevreden over al het personeel dat ze hebben aangetrokken. Ze zijn een leerbedrijf voor de lokale ROC en hebben binding met veel ondernemingen in Almere. De stad mag wel eens wat trotser zijn op wat er allemaal aanwezig is qua bedrijfsleven, vinden ze. Van Luijn, geboren in Almere, ziet veel van zijn generatiegenoten terugkeren naar Almere. “Er zijn gewoon ontzettend mooie ontwikkelingen gaande. Het is een grote stad en het wordt alleen maar groter en meer divers. Dit concept gaat slagen simpelweg omdat het verzorgingsgebied zo groot is en de stad zo divers.”


Er is ook een aantal regels die strikt wordt gehandhaafd binnen het bedrijf. Er kan niet cash worden afgerekend, jongeren onder de 18 zijn na 8 uur ’s avonds alleen welkom onder begeleiding terwijl er op vrijdag en zaterdag altijd beveiliging aanwezig is. Kluit voegt toe: “We willen de plek zijn waar je naartoe gaat om iets leuks te doen en waar een familielid of collega later over vertelt wat voor een geweldige middag of avond ze hebben gehad.”

ALMERE UNDERGROUND IN DE MEDIA